Michał Graban urodził się 14 marca 1970 roku w Gdyni, w której mieszka do dzisiaj. Po ukończeniu szkoły średniej zdobył wykształcenie wyższe na Uniwersytecie Gdańskim w ramach dwóch fakultetów studiów: kierunku Politologia na Wydziale Nauk Społecznych oraz kierunku Ekonomika Przedsiębiorstw na Wydziale Zarządzania. Oba fakultety ukończył obroną prac magisterskich w 1997 roku.
Na czas edukacji (szkoła średnia, studia wyższe i później) przypada także jego skłonność do oddawania się rozmaitym pasjom – od grania w zespole heavy metalowym (1986-1991), przez aktywność polityczną (1993-1998), po krótki pobyt w zakonie dominikanów (2003). W tym czasie formują się także jego zainteresowania naukowe – poczynając od filozofii polityki a kończąc na współczesnych przeobrażeniach cywilizacyjnych. Zatrudnienie w instytucjach samorządowych Trójmiasta skutkuje zainteresowaniem problematyką tożsamości lokalnej i gospodarki morskiej. Wespół ze środowiskiem gdańskich filozofów zakłada także Stowarzyszenie Edukacyjno-Naukowego im. Pawła Włodkowica w 1999 roku. Stowarzyszenie organizuje ogólnonarodowe konferencje oraz odczyty w Trójmieście. Ich pokłosiem jest m. in. publikacja książki pt. „Globalizacja i my. Tożsamość lokalna wobec trendów globalnych”, Kraków 2003, której Michał Graban jest współredaktorem. Jest także stałym uczestnikiem Sympozjonów Europejskich organizowanych corocznie w Kotlinie Kłodzkiej z inicjatywy enfant terrible polskiej prawicy -Tomasza Gabisia.
W maju 2012 roku obronił pracę doktorską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, której promotorem był prof. dr hab. Cezary Obracht-Prondzyński. Na bazie rozprawy wydał książkę pt: „Gdynia wobec przeobrażeń cywilizacyjnych XX i XXI wieku. Ewolucja czynników rozwojowych miasta”, Gdynia 2012. Od 2020 roku jest wykładowcą akademickim. Publikował w Arcanach, Stańczyku, Przeglądzie Politycznym, Myśl.pl. i Myśli Polskiej. Stale jest obecny także na www.konserwatyzm.pl Tematyka jego artykułów oscyluje wokół historii idei, filozofii polityki, ponowoczesności, antropologii płci, globalizacji, tożsamości lokalnej Gdyni i gospodarki morskiej. Swoje poglądy i stanowisko filozoficzne określa jako postkonserwatywne. To taka prawicowa odmiana postmodernizmu – kierunku niejednoznacznego i eklektycznego …..podobnie jak całe jego życie.